7-voorbeelden-voor-het-gebruik-van-qr-codes

QR-codes zorgen voor een snelle en eenvoudige schakeling tussen verschillende mediakanalen. Vaak is dat van offline naar online. Ben je nog niet zeker hoe je QR-codes in kunt zetten voor jouw merk of organisatie? Laat je dan inspireren door de onderstaande voorbeelden. Een ding is zeker: de mogelijkheden zijn eindeloos.

1. QR-code op flyers of handleidingen

Gebruik de QR-code om door te linken naar een instructievideo voor het gebruik van een product of naar een videohandleiding voor het in elkaar zetten ervan. Doet je vereniging aan ledenwerving met flyers? Gebruik dan een QR-code op de flyer met een Call-to-Action om je direct aan te melden door de code te scannen. Ook goede doelen kunnen door het laten scannen van de QR-code direct een donatie vragen of leden werven.

2. QR-codes op visitekaartjes

Als freelancer is het super belangrijk om te netwerken, een visitekaartje met QR-code kan zorgen voor een blijvende indruk. Zo kun je je bijvoorbeeld verder voorstellen in een video die gelinkt is aan de QR-code op dat visitekaartje. Ook grotere organisaties kunnen door middel van een QR-code op het visitekaartje klanten binden door te linken naar het Linkedin profiel van de organisatie en mensen te vragen om hen te volgen.

3. QR-codes op POS-materiaal

Winkels verkopen tegenwoordig steeds meer een beleving! Wil je bijvoorbeeld een kledingstuk zien op een lopend model? Scan de QR-code en zie direct hoe een broek valt in real life zonder deze meteen zelf te moeten passen. Maar ook voor het bestellen van ontbrekende maten of artikelen biedt een QR-code op POS-materiaal uitkomst.

4. QR-codes in etalages

Is de winkel ‘s avonds dicht of is het binnen nogal druk? Dan bieden QR-codes in de etalage uitkomst. Door de code te scannen, komen consumenten direct op de website van de winkel terecht en kunnen ze alsnog je product gemakkelijk bestellen of een vakantie online boeken.

5. QR-codes op beursstands

Op grote beurzen is leadgeneratie super belangrijk. Laat potentiële klanten de QR-code scannen om makkelijk digitaal hun gegevens achter te laten. Met deze data start je als marketeer vervolgens een mooie retargeting campagne.

6. QR-codes op verpakkingsmateriaal

Reviews zijn erg belangrijk in de huidige consumentenmarkt, zo ook in de bezorging van eten. Als horecagelegenheid kun je een QR-code op je verpakkingsmateriaal afdrukken met de vraag om een review achter te laten op de website. Ook de verpakking van levensmiddelen kan gebruikt worden. Door een QR-code te linken aan een lekker recept met het ingrediënt waarvan je de code scant bijvoorbeeld.

7. QR-codes in de culturele sector

Mooi al die commerciële doeleinden maar ook in de culturele sector kun je QR-codes inzetten. Laat bezoekers van een museum de codes scannen om een verhaal te horen over een kunstwerk of volg een wandelroute langs monumenten en scan de QR-codes voor informatie.

Landingspagina zelf beheren en aanpassen

Het grote voordeel van dynamische QR-codes is dat je de achterliggende URL kunt veranderen wanneer je wilt. Maak je bijvoorbeeld een aparte campagne website? Dan blijft de QR-code hetzelfde maar link je de code gewoon door naar de nieuwe website. Wel zo makkelijk! Zoals je ziet zijn er eindeloos veel toepassingen voor het gebruik van QR-codes. Ben jij al geïnspireerd?